FrEQuency Drinks

Som så många bra idéer föddes även tanken om Frequency ur en rejäl barrunda. Vännerna Anders Fridén och David Mortimer-Hawkins satt som så ofta förr på Akkurat och spånade vitt och brett. Insikten om att det finns många oberoende buteljerare inom whiskyvärlden, men ingen inom ölvärlden blev en utgångspunkt. Att smaknoter ofta blir överdrivet pretentiösa och borde kunna beskrivas med musikaliska referenser en annan. Att man borde kunna arbeta med öl som ett skivbolag etablerar artister en tredje.

 

När de talades vid dagen efter konstaterade man att av alla idiotiska idéer man haft på krogen var just den här lite vettigare.

Efter fler (något mer nyktra) samtal började idén utkristallisera sig: Buteljera olika bryggeriers öl under märket FrEQuency. Lyfta fram bryggmästaren som rockstjärnan och bryggeriet som studio. Beskriva smaker och typer med musik och frekvenser istället för vanliga tasting-notes. Det som buteljerades skulle vara exklusivt för Frequency; det finns ingen poäng att sätta en ny etikett på något som redan görs på bryggeriet. Göra öl som är god att dricka snarare än cirkuskonster.

 

På Öl och Whiskymässan togs kontakt med Mattias Hammenlind på Sigtuna Brygghus och Patrick Holmqvist på Nils Oscar – två favoritbryggerier – och båda visade sig intresserade av idén. Öl är inget man slarvar bort, så Anders och David var tvungna att ägna sig åt idogt fältarbete med mycket provande för att hitta fram till rätt upplägg på ölen.

 

Först ut blev en dubbel-IPA från Mattias Hammenlind som handbuteljerades av David, Anders och Mattias till In Flames release-party i Stockholm. Med en styrka på över 9% blev det god stämning snabbt i lokalen... I alla intervjuer Anders gjorde för nya In Flamesskivan pratades det om Frequency

 

Anders och David uppvaktades snart av flera distributörer men valde att gå med Philipson Söderberg som bevisat sin kunskap i att arbeta med både musik och dryck genom bl.a In Flames-whiskyn och bygget av Jack Daniels som musikkopplad whiskey.

Det första officiella fältprovet kom i form av en IPA från Sigtuna Brygghus som premiärsåldes på Getaway Rockfestivalen i Gävle. En veritabel succé och köerna till IPA-pumpen var långa med tacksamma kunder som äntligen fick god öl på en festival.

Info

Grundat: 2011
Grundare: Anders Fridén & David Mortimer-Hawkins
Var. Göteborg